Nieprzyjemne trzaskanie w kolanie czy też chrupanie to niewątpliwie nic przyjemnego. Jest to jeden z częstszych problemów z jakimi udają się ludzie do ortopedów. Warto wiedzieć co jest tego przyczyną i skąd biorą się te nieprzyjemne trzaski. Jedną z najczęstszych przyczyn jest uraz, przeciążenie, napięcie mięśni czy też reumatoidalne zapalenie stawów. Metod leczenie jest kilka, jedną z najpopularniejszych jest wstrzykiwanie kwasu hialuronowego do kolana.

Nikt chyba nie ma wątpliwości, że staw kolanowy jest bardzo obciążony, niewątpliwie to nasz najbardziej obciążony staw. Kaczego dnia używamy go do bieganie czy chodzenia, ale również do dźwigania. Wiele osób zapewne pomyśli, że ten staw jedynie zgina nogę, jednak to nie jest prawda.

Według lekarzy staw kolanowy jest uznawany za najbardziej skomplikowany ludzki staw. Budowa tego stawu to powierzchnie stawowe kości udowej, piszczelowej i rzepki. Zazwyczaj osoby zgłaszające się do ortopedy z problemem jakimi są trzaski w kolanie, przeważnie związane jest to z ruchem. Nie ma jednej przyczyny, jednak obecnie jest kilka teorii, które wyjaśniają tą sprawę.

Jedną z przyczyn nieprzyjemnych trzasków i chrzęstów w kolanie są zmiany zwyrodnieniowe, jest to zwyrodnienie chrząstki stawowej.

Proces ten może się rozpocząć na skutek:

• urazu kolana,
  • zbyt dużego obciążenia (sport, nadwaga),
  • podeszłego wieku,
  • choroby ogólnoustrojowej (RZS – reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca),
  • zmian hormonalnych (głównie przez niedobór estrogenów).

Jak dochodzi do uszkodzenia? Chrząstka podczas procesu niszczenia zaczyna się wycierać i pękać. W chrząstce jest maź stawowa, która tłumi wibracje i nie pozwala na wycieranie. Jest ona swojego rodzaju smarem, który oliwi nasze stawy.

Podczas procesu zwyrodnienia chrząstki czy też urazu kolana lub przeciążenia i braku ruchu zmniejsza się ilość wytwarzanej mazi stawowej, a to przekład się na gorsze smarowanie, co w dalszej kolejności powoduje brak poślizgu a w konsekwencji ruch jest mniej płynny. To właśnie brak tej mazi w kolanie powoduje trzaski. Pomimo, że objawy często nie są bolesne, to jednak uczucie przeskakiwania nie jest zbyt przyjemne.

Jedną ze skuteczniejszych i częściej wykorzystywanych metod jest wstrzykiwanie do kolana stężonego kwasu hialuronowego. Kwas ten odżywia i nawilża chrząstkę, co daje wyraźną ulgą. Zabiegi te wykonywane są przez lekarzy ortopedów. Oprócz tego wart zadbać o odpowiednie suplementy diety i dzięki temu uzyskać znaczącą poprawę zdrowia.